فهرست مطالب
مجله مطالعات و تحقیقات ادبی
سال چهارم شماره 1 (بهار و تابستان 1389)
- تاریخ انتشار: 1389/08/15
- تعداد عناوین: 7
-
صفحات 7-27
مسئله مرگ همواره از مهم ترین دغدغه های بشر بوده و هرکسی قصد داشته در این زمینه به حقایقی دست پیدا کند و یا به دنبال توجی هاتی برای پذیرش این درد درمان ناپذیر باشد. بسیاری از حکما، عرفا و متشرعان مسلمان، در این باب به بیان نظرات و تحقیقات خود پرداخته اند؛ یکی از آنان که در این موضوع، هم چون سایر موضوعات، داد سخن داده است، سنایی غزنوی است. در این پژوهش، برای تبیین عقاید عرفانی، دینی و حکیمانه سنایی، با استفاده از حدیقه الحقیقه، دیوان و نیز مثنوی های وی، ابتدا مطالبی از قبیل: تعریف، شمول و فواید مرگ مطرح و ضمن ارایه تصویری نامحبوب از دنیا، از آن به عنوان مزرعه و آزمایشگاه منزل آخرت یاد شده است؛ سپس برای تکمیل اثبات جاودانگی آدمی، مباحثی نظیر: نسبی بودن پدیده مرگ و نیز ضرورت آن در نظام احسن با تکیه بر قرآن و حدیث ذکر شده است. نتیجه آن که مرگ پایان حیات آدمی نیست؛ بلکه تحولی رو به رشد و در جهت کمال است که او را در مسیر دستیابی به سعادت ها و کمالات اخروی قرار می دهد؛ مجموعه این عوامل سبب می گردد که یقینی به مرگ حاصل شود که ممکن است زندگی محدود دنیوی را در نزد انسان، کم ارزش تر از زندگی جاوید آخرت جلوه دهد.
کلیدواژگان: دغدغه، مرگ، زندگی، دنیا، آخرت -
صفحات 29-45
گریه نمودی از عواطف و احساسات انسان است که ریشه در حالات روحی او دارد. مولانا غم و گریه را موجب حیات جاوید می داند و از همین رهگذر معتقد است سالک باید در سیر و سلوکش از چنین گریه ای شاد شود. به اعتقاد او خداوند را می توان در قلب های شکسته انسان ها یافت. مولانا مناسب روحیه هر سالکی، با تکیه بر گریه او را تشویق می کند تا به سوی کمال و سعادت رهسپار شود. او تعادل روحی انسان را در خدادوستی و ترک خوددوستی و دوری از تمایلات نفسانی می داند. به همین دلیل، گریه را مثل اسلحه ای برای سالک در این راه به کار می گیرد. از نظر او گریه نشان این است که سالک به خدا عشق می ورزد. مولانا گریه را از ویژگی های انسان خوشبخت می داند، چه اشک گناهان سالک را شستشو می دهد، منتها اشک و گریه ای که از صدق دل باشد. این طرز تفکر در نهج البلاغه هم آمده است؛ آن جا هم از صفات متقین این است که قلب هاشان محزون است. به اعتقاد مولانا گریه نوعی اظهار نیاز است و به همین دلیل انسان را به یاد خدا می اندازد. خداوند در برابر گریه و سوز و گداز سالک به او حوض کوثر خواهد بخشید و همین گریه است که حتی آسمان را هم به ناله و فغان وا خواهد داشت. گریه عامل تسلط سالک بر نفس اماره است که تمام بدبختی های انسان از اوست. در این مقاله تاثیر گریه بر چگونگی سلوک از منظر مثنوی بررسی شده است.
کلیدواژگان: گریه، سیر و سلوک، مذمت دنیادوستی، نفس اماره -
صفحات 47-69
منظومه های دینی یکی از حوزه های میراث پربار ادب فارسی است که با وجود شمار قابل توجه شان، پژوهش گران کمتر به آن ها پرداخته اند و بسیاری از آن ها ناشناخته و در حد همان نسخه های خطی باقی مانده اند. این منظومه ها درباره موضوعات مختلف دینی و اغلب یکی از بزرگان مذهبی سروده شده اند و از دو جنبه تاریخی و زبانی درخور مطالعه و بررسی هستند. «حماسه های دینی» عنوانی است که در پژوهش های پیشین به این منظومه ها اطلاق شده است. ما در این مقاله با دسته بندی این آثار بر اساس محتوا نشان داده ایم که تنها یک دسته از آن ها تحت چنین عنوانی قرار می گیرند. در ادامه به کتاب شناسی منظومه هایی که حول محور شخصیت امام علی(ع) سروده شده اند پرداخته ایم و اطلاعات مختصری نیز درباره هریک ارائه داده ایم.
کلیدواژگان: منظومه های دینی، امام علی(ع)، کتاب شناسی -
صفحات 71-93
تقلید و تعیین حدود و ثغور آن و تفاوت آن با اقتباس و اخذ و مضامین مشترک، از مسایل مهم در نقد ادبی است. مقاله حاضر در پی آن است که حدود تقلید را مشخص نماید و عوامل و پیامدهای آن را که در ادبیات ما نیز کمتر بدان توجه شده، بررسی کند تا هنر خلاق از هنر غیر خلاق باز شناخته شود. بدین منظور در این نوشته ابتدا مقدمه گونه ای درباره تقلید در نقد یونان باستان و مفاهیم معادل آن در ترجمه های اسلامی یعنی محاکات و تخییل آمده، سپس رابطه تقلید با خلاقیت هنری و حدود آن در نقد مدرن و به ویژه نقد فرمالیستی بررسی شده و پس از آن دو بخش به مسئله رابطه تقلید و تصویر و رابطه متقابل تقلید و زبان و در نهایت رابطه انحطاط فکری جامعه با عدم خلاقیت هنری و انحطاط زبانی و در نتیجه گسترش آثار تقلیدی اختصاص یافته و در بخش پایانی زمینه های تقلید در ادبیات فارسی و عوامل موثر در پیدایش آثار تقلیدی از دوران پس از اسلام تا سبک بازگشت و مشروطیت بررسی شده است.
کلیدواژگان: تقلید، محاکات، تخییل، نقد فرمالیستی، خلاقیت هنری، شعر فارسی -
صفحات 95-134
اگر ادعا کنیم سیاست، محوری ترین موضوع در زندگی و منظومه های نظامی البته به جز لیلی و مجنون است، مدعای ما هیچ گونه مغایرتی با واقعیت ندارد. اما اثبات آن در همه منظومه ها، و به تبعیت از آن در همه برهه ها از زندگی نظامی، نیازمند استنادها و استدلال های اقناع کننده است. او موضع گیری های خود را یا به شیوه کنایی و کلی گویی، و یا با استفاده از نمونه های تاریخی و به صورت تمثیلی بازگو می کند تا حریم عزلت و عافیت طلبی او به مدد این گونه محافظه کاری ها از درگیری با حوزه سیاست و قدرت در امان بماند. مخزن الاسرار، تصویرهایی از بایدها و نبایدهای سیاسی و اجتماعی را در یک زمینه اخلاقی مذهبی به نمایش می گذارد. خسرو و شیرین، نمودی از بایدها و نبایدها در رفتارهای عاطفی سیاسی است، و هفت پیکر و اسکندرنامه نیز نمایشی از ارزش های آرمانی در حوزه کنش ها و منش های صرف سیاسی به شمار می روند.
این منظومه ها، به رغم همه تفاوت ها، در یک موضوع اشتراک دارند که عبارت است از ترسیم ایده آل ها و آرمان های انسان ها در همه زمان ها و مکان ها. سخن شاعر در ابتدا بر سر یک جامعه اخلاقی و اعتقادی یا مدینه فاضله دینی دور می زند. سپس درصدد تصویر حالات عاطفی و عاشقانه و کنش های مطلوب و نامطلوب آدم ها در برابر آن بر می آید. آن گاه به جامعه سیاسی و شخصیت های مطلوب آن می پردازد و مدینه فاضله سیاسی خود را در دو مرحله و با دو شکل متفاوت آن آن چه به طور نسبی در تاریخ وطن موجود بوده است و آن چه به صورت مطلوب در تاریخ جهان بوده است به روایت می گذارد تا نارضایتی خود را از وضعیت موجود با پناه بردن به بیگانه چاره گری کرده باشد.کلیدواژگان: نظامی، ابهام، مخزن الاسرار، لیلی و مجنون، خسرو و شیرین، اسکندرنامه -
صفحات 135-153
از جمله مضمون های کلیدی در اشعار احمد شاملو، بروز جنبه های مختلف آلام و دردهای بشری است. با توجه به بررسی های صورت گرفته در مجموعه اشعار شاملو به جرئت می توان گفت که او یکی از بزرگ ترین شاعران دو سه دهه اخیر است که در زندگی هنری و اجتماعی خود درگیر این مفهوم و واقعیت آن بوده است. البته مقصود از درد و رنج، مجموعه تعابیر، اصطلاحات و مضامینی است که حول محور این دو واژه شکل می گیرد. به عنوان مثال اگر ماهیت درد و رنج در یک سو و علل آن در سوی دوم و راه های رهایی از آن را در سوی سوم و نتایج و غایت آن را در سوی چهارم و شان اخلاقی درد را در سویی دیگر قرار دهیم، با حجم گسترده ای از تعابیر و واژگان در مجموعه آثار این شاعر روبه رو خواهیم شد که کشف و بازخوانی همه این موارد، نشان دهنده درگیری های ذهنی او با این مفهوم خواهد بود. آن چه در بررسی مفهوم درد و رنج در آثار شاملو اهمیت دارد، در نگاه نخست بررسی ماهیت درد و رنج و چگونگی آن در نظام فکری شاملو است. بررسی علل و عوامل درد و رنج نیز دومین مسئله ای است که با توجه به علل مختلف آن در نگاه انسان کلاسیک و معاصر، جزء مسایل پیچیده شعر شاملو قرار می گیرد. نتایج مثبت و منفی درد و رنج و نیز رویکرد اخلاقی انسان در برابر آلام و دردهای بشری از دیگر مواردی است که در این جستار به آن پرداخته شده است.
کلیدواژگان: درد و رنج، احمد شاملو، شعر معاصر، تعهد ادبی -
صفحات 155-182
مثنوی مولوی و بوستان و گلستان سعدی از آثار تعلیمی زبان فارسی هستند و «تربیت عرفانی» یکی از جنبه های مشترک تعلیمات مولانا و سعدی است.هدف اصلی مکاتب تربیتی، دینی و عرفانی فراهم نمودن زمینه های تحول روحانی انسان است که با شناخت آلودگی ها و بیماری های نفسانی و از بین بردن آن ها و تجلی انوار الهی در وجود انسان هدف تربیتی آنان، محقق می شود. چنین تربیتی ساده و سطحی نیست و تمامی جنبه های وجود انسان را در برمی گیرد و نیاز به حرکت و تحولی همه جانبه دارد. بنابراین در تربیت عرفانی علاوه بر ظاهر و رفتارهای ظاهری، باطن و زوایای پنهان آن نیز مورد توجه قرار می گیرد. به همین سبب عارفانی چون مولانا در تعالیم تربیتی خویش، همانند عالم تربیتی و روان شناسی حاذق به درمان بیماری هایی می پردازند که در لایه های زیرین وجود آدمی ریشه دوانده است و مسلمانی چون سعدی نیز با گرایشی عارفانه تاثیر پنهان آن ها را در اخلاق و رفتار انسانی به تصویر می کشد.
کلیدواژگان: مولانا، سعدی، تحول ظاهر، تحول باطن
-
Pages 7-27
Human mind is always obsessed with the issue of death on which everyone tries to shed light. Many people have also attempted various explanations justifying our submission to the incurable death. Many sages and religious scholars have researched and discussed about this subject. One of them is Sanayi. In this article, in order to explain mystical, religious and wisely views of Sanayi, initially, we discuss over the themes such as definition, inclusiveness, death benefits through appealing to "Hadighatalhaghighat", "Divan" and "Mathnaviha" in which the earthly world is portrayed as a farm and lab in which we can prepare ourselves for the dooms day. Then, to drive home our attempts to approve the eternality of man, we elaborate on subjects such as the death relativity and that it is a prerequisite for the perfect world. To this end we draw on Hadith and Quran verses. We come to this conclusion that death cannot be considered as an end to human life but it is an evolutionary phenomenon which paves the way for man prosperity and perfection. These insights can lead us to an outright faith in death which helps us to undervalue the life in this world for a more valuable one in the other world.
Keywords: Apprehension, Death, Life, World, Next world -
Pages 29-45
Crying is an indication of man's emotions known by Molana as the cause of eternal life. That is why he maintains that such crying should be the source of the devotee's happiness. He also believes that God is to be found in people's broken hearts. Moreover, Molana states that human spiritual equilibrium resides in man's love for God and self-denial and that is why he considers crying as a means for seeking God and His love. According to him, truthful and honest crying can wash away the devotee's sins because crying is a way of expressing one's needs so it reminds man of God. As a result of man's lamenting and crying, God might bestow upon him the Kosar Fountain. Such a crying may even cause the heavens to shed tears. It is this crying that enables the devotee to put a leash on his concupiscence.
Keywords: Crying, Behavior, Scolding low forth world Concupiscence -
Pages 47-69
Religious poems form one of the rich domains of Persian literature heritage. Though these poems abound, researchers have paid less attention to them and many of them are unknown, confined to manuscripts. These poems deal with different themes most of which are concerned with one of the religious characters. These poems can be studied form historical and linguistic perspectives. The former studies named these poems "religious Epics". Classifying these works based on content, we have shown that only one group of them is put under such titles. Then we deal with bibliography of the works composed about Imam Ali (PBH). We have also provided brief information about each of them.
Keywords: Religious poems, Imam Ali (PBH), Bibliography -
Pages 71-93
Among the important issues in literary criticism are the determination of limits of imitation and the expression of their difference with adoption. This paper aims to determine the limits of imitation, to specify related factors and consequences, less noticed in Persian literature, and to recognize creative arts from non-creatives ones. Therefore, in this paper, an introduction about imitation in ancient Greek criticism and its equivalent meanings in Islamic translation including mimic and representation is offered. Then a survey of the relationship between imitation and originality is presented and its limits in modern criticism and formalist criticism is discussed, more over two parts are devoted to the relationship between imitation and imagery and the mutual relationship between imitation and language, as well as, the relationship between intellectual degeneration with lingual degeneration and development of imitation works are dealt with, the last part is devoted to surveying backgrounds and factors in imitative works in Persian literature.
Keywords: Imitation, Representation, Mimic, Formalist criticism, Creativity in arts, Persian literature -
Pages 95-134
If we claim that the main subject in Nezami’s life and collection of poems is that of the politics – of course except for Leili and Majnoun- our claim is not off the track. However, in order to prove the dominance of politics in Nezamy’s poems and consequently in his life time , one needs to provide documentation and persuasive reasoning in all poems collections. Nezamy offers his positions either ironically and generally or by appealing to historical samples and figurative speech so as to protect his secluded life from the political turmoil. Makhzanollasrar depicts political and social "shoulds" and "shouldn’ts" in a moral- religious context. Khosro and Shirin is a sample of "should" and "shouldn’ts" in emotional- political behaviors and Haft Peikar (seven figures) and Eskandar Nameh are also considered as ideal values in the field of simple political actions and reactions. Despite all differences, these poetic collections are common in one subject. That is, depicting ideals and human goals in all places and times. Initially, the poet discusses about a moral and ideological society or religious utopia. Then he depicts the emotional and romance modes as well as desirable and undesirable human's reactions against these modes. Then he deals with political society and its desired characters, narrating about his political utopia of two different forms- in the form of existence relativity in country history or in the form of a desirable reality in the world history. This helps Nezamy to show his discontent with status quo through taking refuge in aliens.
Keywords: Nezami’s, Khamseh Political ambiguous, Political utopia, Haft Peikar (seven Figures), Eskandar Nameh -
Pages 135-153
One of the key themes in Ahmad Shamloo's poetry is the expression of various aspects of human sufferings and grief .According to a study done on Shamloo poetry collection , we can dare to say that he is the greatest second or third poet in last 2 or 3 decades who was involved with the concept of reality during his artistic and social life .By sufferings and grief, we mean an overall collection of interpretations , comments, and themes which deal with these two words, namely, suffering and grief .For instance if we consider nature of sufferings and grief from one perspective , its reasons from second perspective , ways in which we can get rid of sufferings from third perspective , result and conclusion from the fourth perspective and finally moral dignity from an additional perspective, we will face an extensive volume of interpretations and abundant vocabularies in his poetry whose discovery and review indicate his mental obsession with these concepts .what counts as an important point in examination of sufferings and grief concept in Shamloo's works is investigation of sufferings and grief nature and how they are contemplated in Shamloo mental system .Surveying the reasons and factors contributing to sufferings and grief is the second problem which is an intricate concept in Shamloo's poetry, considering the different reasons given by classic and contemporary man. Another concern of this research is positive and negative effect of sufferings and grief as well as human attitude toward human beings sufferings and grief.
Keywords: Chagrin, Grief, Ahmad Shamloo, Contemporary poetry, literary commitment -
Pages 155-182
Mowlavi's Mathnavi and Saadi's Bustan and Golestan are among the instructional works of the Persian Language and Mystic Instruction is one of the common aspect of Mowlana's and Saadi's teachings. The principal objective of religious and mystic instructional schools is paving the way for the spiritual transformation of human beings, getting to know the pollutions and sensual maladies, and eradicating them. Such pollutions having been eradicated, the repercussion of their teachings which is the reflection of the divine light and enlightenment of very human being in the light of the truth sun shall be materialized. However, such instruction are not only simple and superficial; they embody all aspects of human being and require an all embracing movement and transformation. Consequently, in mystic instruction, in addition to the surface and superficial behavior, the interior and its hidden angles are brought under consideration. For this reason, acting like an experienced educator and skillful psychologist, mystics ,such as Mowlana attempts to heal the maladies affecting the lower strata of human interior through their instructions, and a Muslim such as Saadi, with mystic tendencies, depicts the hidden influence of such teachings in the human ethics and conduct.
Keywords: Mowlana, Saadi, Spiritual transformation, inside transformation